-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31901 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:28

مي توانيد دين خدا را كامل يا در چند سطر توضيح دهيد؟



شايد بتوان گفت: مجموعه ديدگاهها و نظرات در مورد شناخت جهان و انسان و سرانجام آنها و راهي كه فراروي انسان قرار دارد و راهنماييهايي در مورد آن دين نام دارد كه شامل دو بخش جهانبيني و ايدئولوژي است. چه دين الهي باشد يا غير الهي. اگر چه منظور از اصطلاحو دينداري در عرف ايمان و اعتقاد قلبي به دين الهي و پايبندي به آن در تمام اعمال ميباشد.انسان بطور فطري و قهري با قرار گرفتن در اين جهان، سؤالاتي را مطرح ميسازد: سؤال از خلقت، خالق، هدف و... مجموع پاسخهاي اين سؤالات براي فرد، جهان بيني ميسازد و به دنبال آن بايد و نبايدهايي مطرح ميگردآدمي را جز آنكه براي اين سؤالات پاسخي بيابد و به آن گردن نهد چارهاي نيست. بنابراين پذيرش دين و آيين و مكتب جزئي از نياز ضروري انسان براي سامان بخشي به عمل و تفكّر خويش است و كسي گريزي از آن ندارد. به همين جهت دين پاسخگوي يكي از مهمترين نيازهاي فكري و ري بشر است كه هم به او بينش ميدهد و هم جهت زندگي را براي وي مشخص ساخته و برنامهاي نيز براي حيات انسان ارائه ميكنداما اين كه دين از انسان چه ميخواهد؟ دين مجموعهاي از برنامهها و توصيهها براي سعادت دنيا و آخرت بشر است اگر بخواهيم تمامي آنچه را كه هدف دين است در كلامي جامع و مختصر بيان كنيم بايستي اين آيه قرآن را مد نظر قرار دهيم. إِنَّ اَللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدوَ اَلْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي اَلْقُرْبي وَ يَنْهي عَنِ اَلْفَحْشاءِ وَ اَلْمُنْكَرِ وَ اَلْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ. خلاصه محتواي آيه چنين است: 1- خداوند به اجراي عدالت در همه ابعاد فرمان ميدهد، 2- احسان و نيكوكاري از دعوتهاي اساسي دين است، 3- رسيدگي و بذل و بخشش به خويشان، 4- نهي و باز داشتن مردم از فحشا و منكر و ظلم به يكديگر.

اين سرفصلهاي اساسي دين است. البته آنچه گفته شد صرفاً ترسيم كلي از مسائل بود. براي پيبردن به عمق هر يك از موارد فوق، بايد به سيري فكري در آن پرداخت و در اين زمينه از پرسش، مطالعه و تفكر مداوم سود برد. براي اين منظور كتابهاي ذيل معرفي ميشود: 1- اثبات وجود خدا، جمعي از دانشمندان 2- فروغ هدايت، مترجم: علي دواني 3- اصول دين، شهيد دستغيب 4- طرح علمي اصول اسلام، عطايي 5- پيامبر شناسي، مكارم شيرازي 6- خدا و پيامبران، جعفر سبحاني 7- پيامبر امي، شهيد مرتضي مطهري 8- مقدمهاي بر جهانبيني اسلامي، شهيد مرتضي مطهري- خاتميت، شهيد مرتضي مطهري

اين كه خداوند اديان ديگر را مقدس و محترم شمرده و در قرآن از آنها ذكر شده است تعبير نادرستي است. به عبارت ديگر اساساً در منطق قرآن اديان نداريم بلكه دين داريم و دين حق يكي بيش نيست و آن اسلام است. از اينرو قرآن مجيد ميفرمايد: إِنَّ اَلدِّينَ عِنْداَللَّهِ اَلْإِسْلامُ همانا دين نزد خدا اسلام است.(1) وَ رَضِيتُ لَكُمُ اَلْإِسْلامَ دِيناً اسلام را به عنوان دين براي شما پسنديدم،(2).

وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ اَلْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ هر كس كه غير از اسلام ديني برگزيند از او پذيرفته نيست.(3).

حتي قرآن مجيد ديگر پيامبران را نيز مسلمان ميخواند: ما كانَ إِبْراهِيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لكِنْ كانَ حَنِيفاً مُسْلِماً ابراهيم نه يهودي بود و نه مسيحي، بلكه يكتاپرستي مسلمان بود،(4).

بنابراين از ديدگاه قرآن همه پيامبران مردم را به اسلام و تسليم و عبوديت در برابر خداي يگانه دعوت كردهاند و تفاوت پيام آنان در اين بوده است كه به موازات رشد و تكامل بشريت، آيين الهي به تدريج كاملتر شده است و اگر نه اساس تعاليم انبيا يكي است و آنچه به نامثليث و. رخ نموده است، تحريف راه پيامبران بوده است. بنابراين عقل حكم ميكند كه همگان به شريعت آخرين پيامبر ايمان آورند و ديگر انبياي الهي را نيز تصديق كنند و اين همان چيزي است كه قرآن بر آن تأكيد مينمايدالف- كتابهاي سطح متوسط: سري جهان بيني توحيدي، شهيد مطهري سري عقايد، جعفر سبحاني بررسي مسائل كلي امامت، ابراهيم اميني رهبران راستين، شهيد هاشمي نژاد آفريدگار و آفريده، ناصر مكارم سري عقايد و شناخت، محمدي ري شهري عبداللَّه بن سباء، علامه عسكري نقش ائمه در حياي دين، علامه عسكري ب- كتب سطح بالا پاسداري از سنگرهاي ايدئولوژيك، محمد تقي مصباح راهشناسي، محمد تقي مصباح راهنما شناسي، محمد تقي مصباح آموزش فلسفه، ج 1 و 2، محمد تقي مصباح اصول فلسفه و روش رئاليسم، علامه طباطبائي- شهيد مطهري علل گرايش به ماديگري، شهيد مطهري امامت و رهبري، شهيد مطهري معالم المدرستين، علامه عسگري براي تحقيق در مورد اديان ديگر به منابع زير مراجعه نماييد: 1- فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامي، 1- 4، آيت اللَّه سبحاني 2- آشنايي با تاريخ اديان، آريا 3- اديان زنده جهان، رابرت هبيوم، ترجمه: عبدالرحيم گواهي 4- تاريخ اديان، دكتر شريعتي 5- تاريخ اديان، اصغر حكمت 6- تاريخ جامع اديان، ترجمه، حكمت.













منابع و مآخذ:

(1) (آل عمران، آيه 19)

(2) (مائده، آيه 3)

(3) (آل عمران، آيه 85)

(4) (آل عمران، آيه 67)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.